מערכות תחושתיות

ויסות חושי (sensory modulation)

ויסות חושי הנו תהליך פיזיולוגי במערכת העצבים המרכזית הכוללת פרוש וארגון של מידע המתקבל ממערכות החוש השונות: מערכת הראיה, השמיעה, הטעם והריח, המערכת הטקטילית, הפרופריוספטיבית והווסטיבולרית. יכולת תקינה של ויסות חושי עוזרת לארגן את אופי התגובה לגירויים חושיים באופן מותאם. אצל ילדים עם קשיים בויסות החושי, אנחנו עשויים לראות ביטוי התנהגותי לתהליך ויסות שאינו תקין. הם מגיבים לגירויים חושיים באופן מוגזם, מועצם, או לחילופין – מוחלש. כתוצאה מכך הם מתקשים להתנהג כמצופה, לתפקד כנדרש ולהסתגל לשינויים בחיי היומיום.

 

מערכות מוטוריות

מוטוריקה עדינה (fine motor skills)

המושג מתייחס ליכולת לבצע תנועות עדינות וממוקדות בכפות הידיים וסביב הפה. תנועות אלו מתאפשרות על ידי פעולה מתואמת של השרירים הקטנים באצבעות כף היד והפה. יכולת מורכבת זו מתפתחת עם הזמן ומאפשרת לנו לבצע פעילויות מורכבות שונות, כגון: ציור, גזירה, השחלה, כתיבה, כפתור כפתורים, שריכת שרוכים, לעיסה, מציצה ועוד. קשיים בתחום זה עלולים לגרום לילד להמנע מביצוע פעילויות כגון אלה ואחרות.

גרפו מוטוריקה

היכולת להשתמש בכלי כתיבה בצורה מותאמת לשלב ההתפתחותי בו נמצא הילד. יכולת זו דורשת הפרדת תנועה בשלה של שרירי הגפיים העליונות בכלל, שרירי כף היד בפרט ותאום עין יד. תפקוד יעיל מאפשר ביצוע פעילויות כגון: ציור, צביעה, כתיבה, אחיזת כלי כתיבה, כל זאת בהתאם למצופה בגיל הכרונולוגי של הילד.

 

מוטוריקה גסה (gross motor skills)

המושג מתייחס ליכולת לבצע פעילויות תנועתיות המערבות הפעלת קבוצות של שרירים גדולים בגוף (כתפיים, גו, רגליים). מיומנויות מוטוריות גסות כוללות: יכולת שמירה על שווי משקל, סיבולת שרירים, מודעות גוף במרחב, עבודה קואורדינטיבית של השרירים, תכנון תנועה ותזמון . יכולות אלו מאפשרות ביצוע פעולות מורכבות כגון: הליכה, ריצה, קפיצה, משחק בכדור, טיפוס, רכיבה על אופניים והשתתפות במשחקי החצר השונים.

מערכות קוגנטיביות

תפיסה

תהליך מוחי אשר באמצעותו מארגן האדם ומפרש את הגרויים אשר נקלטים מהסביבה החיצונית והפנימית באמצעות חושיו. הגרויים מגיעים אל מערכת העצבים ושם מתורגמים ומפורשים על ידי האדם. תפיסה חזותית בפרט הנה פרוש הגרויים הנקלטים ממערכת הראיה וכוללת בתוכה תפיסת צבע, צורה, גודל, כוונים, תפיסה מרחבית ועוד. תפיסה זו מהווה את הבסיס ליכולת חזותית מוטורית (visomotor skills) ומאפשרת פעילויות כגון: העתקת צורות, בניה על פי דגמים, הרכבת פזל, ציור, כתיבה, גזירה, התמצאות מרחבית ועוד.

תכנון והתארגנות

היכולת לפעול ביעילות מבחינת התייחסות לארגון הזמן, למקום לסדר עבודה וסביבת העבודה. יכולת זו מאפשרת ביצוע משימות או פעילויות באופן רציף ושיטתי. כישורי התארגנות יעילים דרושים על מנת שהילד יוכל להשתתף בפעילויות יום יום כגון: ארגון סביבת העבודה בבית ובבי"ס, ארגון חפצים הכולל ילקוט וקלמר, ארגון הכתב במחברת בכלל ובשורות הדף בפרט ועוד.

 

תפקודי ADL תפקודי יומיום

היכולת לקחת חלק באופן עצמאי בתפקודי היום יום כגון: אכילה, ניקיון אישי, לבוש, נעילת נעליים ועוד.