אבחון והערכה: עשר אצבעותהאבחון מתקיים לאורך שלושה מפגשים, מתוכם שניים ראשונים לצורך הערכת תפקודו של הילד והשלישי מיועד לשיחת סכום עם ההורים. האבחון מותאם אישית לכל ילד בהתאם לסיבת ההפניה, לגילו ולמטרת האבחון. הוא מתנהל באוירה חיובית ותומכת ותואמת את גילו של הילד. לצורך אבחון נעשה שימוש בכלי אבחון פורמליים/סטנדרטיים, תצפיות ושאלונים.

מטרת המפגש עם ההורים לשיחת סכום הנה לחבר בין המידע שאסף המטפל לבין המידע המגיע מההורים ולהגיע להבנה לגבי מקור הקשיים. במידת הצורך תתקיים תצפית על הילד במסגרת החינוכית או שיחה עם הגננת/מורה.

למי מיועד האבחון

לילדים בעלי קשיים בתחומי העיסוק השונים כגון: משחק, למידה ותפקודי יומיום.

להלן מרכיבי התפקוד שעשויים להוות בסיס לקשיים אלו:

  • קשיים במוטוריקה גסה: סרבול מוטורי, שווי משקל, קואורדינציה תנועתית, המנעות משימוש במתקני חצר.
  • קשיים במוטוריקה עדינה: גזירה, השחלה, בניה והרכבה, הדבקה, אחיזת עיפרון.
  • קשיים גרפיים: ציור, צביעה, דיוק גרפי.
  • כתיבה: כתב יד לא קריא, קצב כתיבה איטי, קושי בעיצוב אותיות, התארגנות לקויה במחברת, התעייפות.
  • קשיים תפיסתיים וקוגניטיביים: תפיסה חזותית, מרחבית, התארגנות במרחב, תכנון בקרה וארגון, אסטרטגיות למידה. ליקוי בעיבוד החושי.