הדרכת הורים

" אמא אני לא הולך יותר לבית הספר " , השעה 7:30 בבוקר , אתם חייבים כבר לצאת מהבית , מתחיל להיות מאוחר , הילדה תאחר לגן , הילד יאחר לבית הספר ואתם בטוח תאחרו , שוב פעם לעבודה…

לפעמים זה קורה בדיוק אחרי שאמרתם "לילה טוב חמודה, חלומות נעימים, נתראה מחר בבוקר ". אבל אבא מחר אני לא הולכת לבית הספר, זהו נמאס לי, אתה תראה , אני לא קמה בבוקר ואני לא הולכת לבית הספר !!! "

אתם בוודאי כבר עייפים מכל ריצות היום, רק מחכים לרגע שתוכלו לשבת על הספה בשקט בלי קריאות מכל כיוון "אמא/אבא  אני רעבה/צמאה/צריכה … " 

אז מה עושים ממש באותם רגעים ? מה עונים? איך מתנהלים?

פעמים רבות אנחנו שומעים משפטים אלו מפי ילדינו, מכל טווח הגילאים מגן ועד יב'. אנחנו ההורים צריכים לדעת כי ילדים רבים לא אוהבים ללכת לבית הספר , אם נשאל אותם , רוב הילדים יגידו שהם ממש לא אוהבים את בית הספר, זה די ברור שכן בית הספר הוא חובה, אף אחד לא שאל את הילדים אם הם רוצים ללכת לבית הספר/לגן. פשוט מכריחים אותם. אם זו חובה,לא בחירה אישית –זה כבר מעורר התנגדות.

כשילד אומר שהוא שונא את בית הספר, לא ילך יותר לבית הספר, הוא לא יקום מחר בבוקר מהמיטה או משפטים ברוח זו, ראשית חשוב לא להתרגש מאמירות אלה ולהבין שזה נורמטיבי ונורמאלי לחלוטין. ההבנה גם שפעמים רבות הילדים שלנו משתמשים במשפטים אלו כדי לזכות בתשומת לבנו ההורים, מעין מניפולציות רגשיות כדי לזכות באהדה, התייחסות ותשומת לב אישית. לכן מומלץ לא להגיב ברגעים אלו, להמשיך בהתארגנות הבוקר או בלילה טוב ואפשר בהחלט להזמין את הילד לשיחה אישית בארבע עיניים ,היום בצהריים/אחר הצהריים לשמוע את כל מה שמפריע לו.

מתי האמירות הללו צריכות להדליק אצלינו ההורים נורות אדומות?

כאשר הילד שלנו באמת לא מוכן לצאת מהמיטה בבוקר ולהתארגן לבית הספר או כאשר הילד חוזר על האמירות הללו השכם וערב או כאשר לאורך השנים הילד תפקד מצויין, הלך לגן /לבית הספר ללא בעיות או אמירות קשות ולפתע החל להביע במילים את התנגדותו או שהוא מתנהג אותה. כלומר, לא קם בבוקר, לא משתף פעולה עם ההורים, לא מוכן להכנס לבית הספר/לגן, לא מוכן להכין שעורי בית, מטלות, משימות , לסדר את הילקוט ועוד. או אז, עלינו לעצור ולהתחיל לבדוק לעומק מה מקור ההתנגדות הכל כך נחרצת למסגרת הגן/בית הספר.

איך נעשה זאת?

ראשית נשב עם הילד שלנו בזמן שקט ומתאים לשנינו. נשאל מדוע אינו מוכן ללכת לגן/לבית הספר? מה מפריע לו? נברר אתו מה טוב,כיף בבית הספר? אם למשל הוא מתלונן על שעור מסויים שהמורה צועקת כל הזמן- נדבר איתו על שעורים אחרים ,מורות אחרות שאינן צועקות כל הזמן, ננסה להרחיב את תפיסת מבטו על מכלול הלמידה והעשייה בבית הספר ונראה ביחד כי באמת יש דברים שמפריעים לו , אך יחד עם זאת יש גם דברים מעניינים/מסקרנים/כייפים/מצחיקים /מלמדים בבית הספר. ננסה להרחיב את נקודת המבט השלילית ונציע נקודת מבט חיובית .

שנית, נבדוק יחד איתו מה/מי  יכול לעזור לו בבית הספר, מחנכת/מורה מקצועית/יועצת/רכזת השכבה  למשל.

נברר איתו מה הוא צריך על מנת להרגיש טוב בבית הספר? שהמורה לספרות לא תצעק בכתה כל הזמן ועל כל דבר, לדוגמא. שהמורה לתנ"ך לא תיתן כל כך הרבה משימות הכנה לבית בקבוצה , כי הם לא מספיקים להפגש כל שבוע להכין את המשימות ואז היא מורידה לכל הקבוצה ציון או כל דבר אחר שמפריע לו.

אז, נחליט יחד עם הילד על תוכנית שתעזור לו להתמודד עם כל מה שמפריע לו במסגרת החינוכית.

פעמים רבות, נזדקק גם לסיוע של הצוות החינוכי כדי לעזור לילד שלנו. התייעצות עם אנשי הצוות, חשיבה משותפת, גיוס הצוות החינוכי למען הילד שלנו , שיתוף פעולה עם המחנכת, היועצת ,המורים המקצועיים עם תוכנית חינוכית שתעזור לקדם את הילד שלנו לימודית-רגשית-חברתית.

 

אם מצבים אלו או אחרים מוכרים לכם ,אם אתם עומדים אובדי עצות ומתוסכלים נוכח חוסר ההצלחה של ילדכם בגן/בבית הספר,או נוכח התנגדויות שילדכם מפגינים במסגרת החינוכית, קשיים רגשיים-חברתיים-לימודיים-תפקודיים  של ילדכם בבית או בבית הספר/גן , אובדן הסמכות ההורית או כל קושי שאתם נתקלים בו בקשר הורים-ילדים/מתבגרים, אתם מוזמנים לפנות, להתייעץ ולקבל מענה אישי, מותאם לצרכים שלכם, מושתת על נסיון רב בעבודה עם הורים, ילדים ומתבגרים.

סיגל עקרוני אטיאה , נשואה +4 , יועצת חינוכית מעל 20 שנה,בעלת  נסיון רב במגוון מסגרות חינוכיות, מדריכה במשרד החינוך בתחום הורים ומשפחה,יועצת משפחתית ומדריכת הורים.